Download gratis 10 vegan recepten
Direct Toegang
X
Download gratis 10 vegan recepten
50% Complete
Ontdek hoe makkelijk vegan is

Page content

article content

10 tips om als veganist een roadtrip met je vrienden te overleven!

Een roadtrip, vakantie of weekendje weg met je vrienden/vriendinnen als je de enigste veganist bent van de hele groep kan een eng vooruitzicht zijn. Althans dat was het voor mij! Tel daar nog eens bij dat er (in mijn geval) vaak helemaal geen tijd is om te stoppen bij een fatsoenlijk restaurant en je dus vaak de klus moet zien te klaren in tankstations!

Maar laat dit nu net iets zijn waar ik al een pak ervaring mee heb!

Ik speel namelijk in een band en het komt wel vaker voor dat we eens voor 4 of 5 dagen op “tour” vertrekken. Toen ik twee jaar geleden besloot veganistisch te gaan leven durfde ik er werkelijk niet aan denken hoe het er als enigste veganist aan toe zou gaan. Ik kreeg al het koud zweet als ik eraan dacht!

Blijkt dat dat uiteindelijk nog wel heel goed mee valt! 😉

vegan tour

Samen met mijn band op tour door Frankrijk! Ik ben de tweede persoon van rechts 🙂

De tips hieronder lijken allemaal zeer vanzelfsprekend maar ik moet zeggen dat er toch een aantal dingen zijn waar ik op het moment zelf niet aan dacht. Het was vaak zoeken naar de beste opties, zeker omdat ik niet zo snel verzadigd raak. 😉

Na ongeveer 4 succesvolle tourtjes als veganist ben ik altijd wel goed voorbereid. Nu zijn er niet veel mensen die vaak op tour zullen moeten vertrekken. Ook zal je je niet snel in zo’n armzalige situatie bevinden. Desondanks geloof ik dat deze tips nog steeds van waarde kunnen zijn.  Met andere woorden:

Als je echt niet anders kan, wat doe je dan?

En met deze mooie rijm duiken we de 10 tips in!

Beginnen doen we met de eerste tip en waarschijnlijk de belangrijkste van ze allemaal:

1. ’t zit ‘m in de voorbereiding

Vaak ben ik weg voor een totaal van 4 volledige dagen, waarvan ik het merendeel van de reis in een minibus vertoef. Zeker in deze situatie is voorbereiding dus van belang!

Wees voorbereid en ken de locatie waar je naar toetrekt. Zijn er veel vegan opties? Zijn er restaurants in de buurt? Zijn ze geopend op de dag dat je daar bent? Zijn ze gemakkelijk bereikbaar? Allemaal dingen die je best niet op het moment zelf nog moet doen. (Ookal zijn de roamingkosten nu afgeschaft) 😉

2. Cookiemonster!

Als ontbijt zijn ontbijtkoeken of havermoutkoeken altijd een goede optie. Als ik op tour ben verorber ik een heel pak in de ochtend met wat banaan of vegan choco! Da’s meestal iets wat je nogal snel vind in elke supermarkt! Ik probeer er wel op te letten dat ik koeken koop die zo gezond mogelijk zijn. Om deze reden koop ik deze op voorhand al in omdat ik dan weet welke producten ik koop en weet wat er in zit. Zo bespaar je je al heel wat tijd omdat je het label niet 10 keer moet nalezen om te zien of er geen melkpoeder in zit!

3. Shake Shake Shake… Shake Your Booty!

Ik gebruik de Sunwarrior maaltijdvervanger genaamd Illumin8, mijn trouwe redder in nood. Deze maaltijdvervangers in poedervorm meng ik met plantaardige melk die ik ter plaatse koop. Dankzij deze maaltijdvervangers ben ik er zeker van dat ik alle nodige voedingsstoffen binnenkrijg als ik een dag niet veel heb gegeten. Ze geven snel een voldaan gevoel en je kan er weer tegenaan. Ik pak natuurlijk niet de hele pot mee op tour maar doe 3 of 4 schepjes in een apart potje. Ik verkies  trouwens altijd maaltijdvervangers boven pure proteïne shakes.

Sunwarrior illumin8

Illumin8 maaltijdvervanger van Sunwarrior! vanille -en chocoladesmaak, hmmm!

4. (Proteïne)repen

Hier geef ik persoonlijk veel te veel geld aan uit voor ik vertrek. Maar ze zijn zo lekker! Mijn favoriete repen zijn de TREK & Pulsin bars die je gewoon in de Albert Heijn kan kopen. Ook de Raw Bars zijn altijd goed. Ik vind ze wel prijzig (Al snel 2.5 euro per reep) dus gebruik ik ze enkel in situaties zoals deze! (of op stage ;-)) Ik eet er op tour gemiddeld zo’n 2 per dag.

5. Fruitariër worden

Natuurlijk kan je ook gewoon beslissen om 4 dagen als fruitariër te leven. Het gemakkelijke aan fruit is dat je het echt overal kan vinden. Bovendien is het gewoonweg super voedzaam en gezond! Wat ik persoonlijk altijd bij heb zijn bananen en appels. Voor de rest laat ik me volledig verleiden op het moment zelf.

6. Fast food!

Zoals eerder vermeld komen we vaak terecht in tankstations of service stations waar je enkel fastfoodketens hebt. Mijn grootste tip is om gewoon even te googelen: ‘How to eat vegan at ‘naam van fastfood keten’” en het zou je verbazen wat je bij de meeste plaatsen, mits wat puzzelwerk uiteraard, nog kan eten.  Zo heb ik al 2 keer een broodje gegeten bij de Subway. Zelfs in de Burger King kan je nog eten al is dat wel afhankelijk van land tot land. Zelf doe ik dit altijd pas als laatste mogelijkheid aangezien ik deze ketens niet graag steun en het nog steeds echt niet goed voor je is. Al had McDonalds morgen 5 vegan burgers op het menu staan zou ik er waarschijnlijk nog steeds niet gaan eten!

7. Nog meer voorbereiding

Niets beter dan zelf je eigen volwaardige maaltijd mee te pakken! Zelf bereid ik thuis dan ook twee grote porties eten voor die ik kan meepakken. Je moet er dan natuurlijk wel rekening mee houden dat het zonder voldoende koeling maximum een dag of 2 goed blijft. Maar dan heb je toch al voor 2 dagen een fatsoenlijk middag of avondeten!

8. Humus (of was het nu hummus of houmous?) doet leven!

Mijn super geheime supermarkt trick is om op zoek te gaan naar humus! Mijn favoriete combo is vers gebakken (vegan) brood en dat dan lekker dippen in de humus. Er bestaat op tour werkelijk niets beter! Je kan ook van die voor geraspte wortels zoeken, die zijn ook erg lekker met wat humus. Voor mij is dit toch altijd een homerun en het vult ook nog eens goed!

9. Smoothies

Een lekker frisse smoothie is iets wat me altijd wel kan smaken. Helaas kan ik geen diepvriesfruit en blender mee op tour pakken. Gelukkig bestaat er zo’n merk als innocent dat toch redelijk dicht in de buurt komt van een echte verse smoothie. Deze vind je de laatste tijd zelfs in sommige tankstations dus kan je ze gemakkelijk op locatie kopen. Als ik weg ben drink ik er zo’n 2 per dag!

Tegen een verse smoothie kan het niet op, maar het is de ideale vervanger op reis!

10. Go Nuts

Als laatste: nootjes! We moeten toch nog onze gezonde vetten binnenkrijgen zeker?!
Een handje vol nootjes per dag zorgt snel voor heel wat extra voedingsstoffen en het zal je snel vullen. Persoonlijk hou ik het meest van pistache, paranoten en pindanootjes!

Tijdens mijn eerste tour als veganist was ik zo’n 5 kg afgevallen op 5 dagen. Dat verlies heb ik nu gelukkig al terug weggewerkt en tegenwoordig moet ik zelfs opletten om niet bij te komen op tour!

BONUS TIP

vragen kost niets!

’s Avonds hebben we meestal wat meer tijd en zoeken we (meestal op goed geluk) een restaurantje uit. Of ik daar dan iets kan eten is nog maar de vraag; het allemaal moeten uitleggen in een andere taal maakt het er ook niet makkelijker op! Maar naar mijn ervaring lukt het meestal wel iets veganistisch voorgeschoteld te krijgen dat eetbaar is. Ook al is het heel erg basic, op tour neem ik dat er graag bij. Het is in ieder geval een mooie oefening in dankbaarheid! 🙂

Ken jij nog handige tips voor snelle maaltijden die je kan meenemen? Laat het hieronder zeker weten!


Meer tips en persoonlijke hulp vind je in onze ledenomgeving Goherbie.

Comment Section

5 reacties op “10 tips om als veganist een roadtrip met je vrienden te overleven!


Door Sandy op 15 augustus 2017

Ik voorzie altijd een heleboel dozen crackers van “le pain des fleurs”. Je hebt ze in allerlei verschillende smaken! Sommige zijn zo heerlijke dat je ze zo kan eten (vb de cacao), op andere kan je je hummus smeren (quinoa, mais, …). Ze zijn gezond, vegan, heerlijk lekker en ze vullen goed! Je kan ze bewaren in alle weersomstandigheden dus handig om mee te nemen!


Door Martine de Graaf op 3 augustus 2017

Ik ben al jaren vegetariër maar ik krijg meer en meer een degout van de melkindustrie dus als beginnend vegan zijn alle tips welkom. Mijn favoriet blijft voorlopig de eierersla, geweldig lekker.


Door Els op 2 augustus 2017

Dit vind ik echt heel nuttige tips! Niet alleen voor op tour, maar ook voor evenementen met collega’s, daguitstappen met vrienden, familieweekends, groepsreizen enzovoort. Dankjewel!


Door Els De Win op 2 augustus 2017

Bedankt voor de nuttige tips! Ik herken er wel een paar zoals veel fruit eten (is inderdaad makkelijk te vinden) en je eigen eten meenemen. Niet om dat dan op restaurant op te eten, maar wel tussendoor en dan heb je alvast porties benodigde voedingsstoffen binnen. Ik zie bvb dat ik plantaardige melk bijheb voor mijn calcium en B12 alsook seitan voor eiwit (zonder de koolhydraten of suikers waar zo van die protein bars mee behept zijn ;-)). Die protein bars zijn inderdaad superlekker en goed als je actief gaat bezigzijn. Maar als het is om op je luie krent te zitten, dan toch maar beter iets met minder suiker :-).


Door Elke Aerts op 2 augustus 2017

Toen ik laatst naar Tony Robbins ging heb ik mezelf ook moeten behelpen met een hoop rawfood crackers, fruit, dezelfde smoothies en hummus met falafel balletjes 🙂

Plaats een reactie Annuleren




10 supersimpele vegan recepten
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis e-book
Wij hebben ook een hekel aan spam
Tom Derek
Tom Derek is momenteel student marketing en is enorm gepassioneerd door alles wat met fitness, yoga en voeding te maken heeft. Sinds 1 augustus 2015 is hij ook voor de volle 100 procent plant-powered! Zijn doel is om zoveel mogelijk mensen te inspireren om terug op een holistische manier naar lichaamsbeweging, voeding en bewustzijn te kijken.