Download gratis 10 vegan recepten
Direct Toegang
X
Download gratis 10 vegan recepten
50% Complete
Ontdek hoe makkelijk vegan is

Page content

article content

Wat is seitan?

Nee, seitan is niet het kleine broertje van Satan! Het is wél een van origine Japans product dat gemaakt wordt van tarwegluten, een eiwit dat op zijn beurt wordt gewonnen uit tarwemeel. Er is ook een seitan variant met gluten uit speltmeel.

Seitan is bepaald geen nieuwe, hippe vleesvervanger die pas net komt kijken. Integendeel, het werd al honderden jaren geleden geproduceerd in Japan en ook in China, Korea, Rusland en het Midden-Oosten.

Seitanstoverij met geroosterde rode biet en vegan kroketten

Het ideale alternatief voor vlees

Seitan wordt vanwege de hartige smaak en vezelachtige – op vlees lijkende – structuur voornamelijk beschouwd als ideale vleesvervanger. En daar kan ik mij best in vinden.

Je kan seitan op dezelfde manier bereiden als vlees. Dat wil zeggen; bakken, roosteren, grillen op de bbq, verwerken in stoofpotjes, enzovoort. Zij het dat seitan bijlange na niet zo lang gebakken hoeft te worden. Het is eerder een soort kort opwarmen 🙂

Online workshop Koken met seitan

Seitan is makkelijk te versnijden en te bereiden en heeft – zoals gezegd – een hartige, doch vrij neutrale smaak. Afhankelijk van het merk (lees; kwaliteit) die je koopt.

Net als vlees heeft seitan op zich dus meestal wel wat extra kruiding nodig. Want omnivoren onder jullie; wees eerlijk… niemand lust een biefstuk zónder kruiden!

Vlees smaakt in z’n pure vorm namelijk zo goed als nergens naar. Tenzij je verzot bent op de metaalachtige smaak van bloed dan 😉

Seitansaté op de bbq

Seitan gezond?

Best wel. Uiteraard hoef je geen intellectueel te zijn om te constateren dat glutenintolerantie en seitan niet samengaan (seitan = puur gluten). Seitan bevat jammer genoeg evenmin B12.

Aangezien seitan tijdens de bereiding wordt gekookt in een bouillon van tamari (sterke sojasaus) is dit mogelijk ook ongeschikt voor personen met een soja-allergie. In theorie zou je die tamari natuurlijk gewoon kunnen weglaten maar toch…als smaakmaker is het knap lastig te vervangen.

Het voordeel van de combinatie seitan en tamari (sojasaus) is dat de opname van plantaardige eiwitten sterk wordt verhoogd. Mits je kombu (zeewier) aan de bouillon toevoegt, zal dit ook nog eens zorgen voor een verhoogd gehalte aan organische verbindingen. 

Bovendien is seitan enorm rijk aan eiwitten/proteïne (22% volgens de wikipedia-pagina). Vrij vertaald betekent seitan dan ook ‘gemaakt van eiwitten’. Verder bevat seitan geen cholesterol of verzadigde vetzuren en is het ook nog eens licht verteerbaar. Voor diegenen die geen gluten-intolerantie hebben dan.

Kwaliteit en toepassingen

De kwaliteit (smaak en structuur) van seitan is afhankelijk van de soort tarwe of spelt, de versheid ervan én de manier waarin de tarwe is vermalen. Dat die kwaliteit nogal kan verschillen hebben wij regelmatig proefondervindelijk mogen ervaren.

Je herkent écht goede seitan vaak al aan de kleur. Die moet niet licht- maar donkerbruin zijn en zeker niet (te) elastisch. Echt lekkere seitan smelt haast in je mond in plaats van dat je er als een gek op moet kauwen.

Er zijn diverse merken (vaak biologisch) verkrijgbaar en tegenwoordig kan je seitan ook makkelijk op de kop tikken in de supermarkt in je buurt. Bekendere bio-merken zijn 0.a. Maya en Bertyn. Ook een bioproducent als Lima heeft seitan in het assortiment.

>> Bertyn seitan bestellen

Er zijn verschillende varianten verkrijgbaar zoals o.a. seitangehakt, hele seitan of in schijfjes, brokjes, naturel of gemarineerd, …

Hoe wordt seitan gemaakt?

De basis is dus tarwemeel dat met water tot een soepel brooddeeg wordt gekneed. Bij het verder kneden komen de gluten uiteindelijk vrij uit de tarwe. Het zetmeel en zemelen worden eruit gewassen en wat overblijft wordt gekookt in een bouillon van – meestal – tamari en diverse kruiden.

Zelf seitan maken

Inderdaad, zelf seitan maken is op zich niet heel erg moeilijk. Zelf de gluten uit het tarwemeel kneden is behoorlijk intensief maar als je daar geen zin in hebt is er ook ‘kant-en-klaar’ glutenmeel. Al moet gezegd dat het resultaat dan vaak minder lekker is. Maar bon…

Zelfgemaakte seitan

Aan kant-en-klare tarwegluten hoef je alleen maar water toe te voegen, alles kort te kneden tot een stevige bal en dan gaarkoken in een bouillon naar keuze. Zoals eerder vermeld meestal groentebouillon en tamari (sojasaus).

>> bekijk hier de video ‘zelf seitan maken met tarwegluten’

Hoewel je de tamari natuurlijk gewoon kan weglaten, is het best een belangrijke smaakmaker. Een alternatief is voldoende zout toevoegen of althans je bouillon op een andere manier véél sterker maken.

Heeft je seitan toch een minder sterke smaak, dan kan je dit nog altijd compenseren met de saus die je erbij serveert of (bij)gerechten die op zichzelf al flink gekruid zijn.

Veelgebruikte kruiden

Wat die kruiding betreft: de mogelijkheden zijn eindeloos!

Omdat seitan in z’n pure, gekookte vorm vrij neutraal is kan je het namelijk iedere smaak meegeven die je maar wil. Vaak gebruikte kruiden zijn o.a. komijn, laurier, paprika en gember maar evengoed…laat je experimenteerdrift maar los!

Hieronder vind je alvast een recept (video) over hoe je zelf seitan kan bereiden. De basis (tarwegluten) vind je in onze webshop of bij de gespecialiseerde natuurvoedingswinkel.

Ben je fan van seitan? Leuke weetjes te delen? Ga je gang onderaan de pagina. Hail Seitan!!! 😉


Trouwens; wij vinden seitan zó geweldig dat we er een heuse online workshop “Koken met seitan” over gemaakt hebben. Wil je graag thuis de lekkerste seitanrecepten maken, dan is deze ideaal voor je.

>> meer info over de online workshop ‘Koken Met Seitan’

 

Comment Section

0 reacties op “Wat is seitan?

Plaats een reactie




10 supersimpele vegan recepten
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang het gratis e-book
Wij hebben ook een hekel aan spam
Stijn De Kock
Stijn De Kock is eigenaar van Veganistisch Koken blog en webshop, hobbykok en - naar eigen zeggen - 90% vegan. Zijn doel is om de wereld te laten kennismaken met de smaak, creativiteit én talloze voordelen van een (meer) plantaardige levensstijl.